Image and video hosting by TinyPic

Trolltunga altså, bucketlist! Vi ankom Odda Camping temmelig sent på kvelden etter å ha kjørt over et snøparadis i Haukeli, og fikk akkurat krypt oss inn i teltet da det begynte å regne. Vi hadde en helt fantastisk plass på Odda Camping, med den fineste utsikten over Sandevatnet til morgenkaffen.

Vi forlot campingen rett over syv på morgenen, og kjørte tyve minutter opp til Trolltunga parkering, hvor parkeringsavgiften lå på 300 kroner. Vi bega oss så ut på den «grusomme første kilometeren» vi hadde hørt så mye om, lite ante vi at denne kilometeren opp var bare peanuts i forhold til den samme kilometeren på vei ned..

Vi passet på å ha korte og hyppige pauser, med masse mat og vann. Tips; ta med deg myyye mer mat enn det du tror du trenger! På vei ned hadde jeg bare en banan igjen, og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde mer enn det. Husk også å snu deg når du går, naturen og terrenget opp er så ufattelig flott, vekslende mellom frodig bjørkeskog, steinhauger, snødekte topper og dramatiske fjellvegger.

Image and video hosting by TinyPic

Vi brukte nøyaktig 5 timer og 3 minutter opp til selve tunga, og da vi kom opp måtte vi stå nesten en time i kø for å komme oss ut på steinen (ikke meg selvsagt, min jobb var å forevige alles øyeblikk) så husk å pakk med skift til toppen, det er nemlig mye kaldere her enn nede i selve Odda, og du er våt og svett etter mange timers gåing, så om du skal stå i kø i en time – da kommer frosten snikende innpå deg fort!

Og OM det var verdt å gå i ti timer for å se Trolltunga? ABSOLUTT! Hele turen var helt fantastisk, med nydelig natur og akkurat passe krevende terreng. Men husk å kle deg skikkelig, og dra tidlig på morgenen. Vi så mange rare bekledninger her oppe, og felles for dem var at alle så ut som om de hadde det helt jævlig..

Det hjelper også at jeg hadde et fantastisk reisefølge! ♥ Da vi kom tilbake til Odda dro vi rett på butikken og hamstra grillmat og godis så man skulle tro vi ikke hadde sett mat før. Det var så nydelig å sette seg ned og se utover Sandevatnet i det sola gikk ned, og spise god grillmat.
Image and video hosting by TinyPic

Denne turen er absolutt ikke regnet for alle, men om du liker å gå tur – kjør på! Og for all del, husk å følge fjellvettreglene!